حوزه خبری؛ تقسیم کار یا تخصص گرایی
دنیای پر رمز و راز رسانه/یادداشت اختصاصی
حوزه های خبری شامل موسسات دولتی و خصوصی، نهادها، وزارت خانه ها و زیرمجموعه های آن در پایتخت و مراکز استانها را شامل می شوند که خبرنگاران مسئولیت پوشش اخبار آن را بر عهده دارند.
حوزه های خبری به صورت موضوعی دسته بندی می شوند و هر موضوع میتواند چندین زیر مجموعه داشته باشد.
حوزه های خبری در رسانه های کشور شامل: حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی.علمی-آموزشی، اقتصادی، زیست محیطی و … است.
در این نوشتار قصد پرداختن به موضوعات حوزه های خبری را ندارم. پرسشی را مطرح و پیرامون آن خواهم نوشت: آیا حوزه های خبری صرفا به معنای تقسیم کار در رسانه است یا اهداف دیگری از این تقسیمات مد نظر است؟!
شما پس از چند سال کار در رسانه، بخوبی می توانید موضوعاتی چون رویداد مداری و فرایند مداری را در خروجی رسانه ها، تحلیل محتوا کنید.
شاید بپرسید رویداد مداری یا فرایند مداری چه ربطی با تقسیمات حوزه های خبری دارد؟ عرض خواهم کرد و شما در ادامه درخواهید یافت که همین دو مورد چگونه میتواند قامت یا قیامت یک رسانه باشد!
رسانه های حرفه ای با تقسیمات حوزه های خبری ، بیش از اینکه دنبال تقسیم کار باشند، دنبال تخصصی کردن موضوعات مورد نظر خود هستند.
وقتی شما در رسانه خود خبرنگار سینما یا محیط زیست دارید، بدان معناست که صرفا به دنبال پوشش رویدادها نیستید بلکه می خواهید در روندها کنکاش کنید. این همان راهی است که موجب ارتقای قامت رسانه میشود.
وقتی با حوزه های خبری تخصصی برخورد کنید، دیگر رویداد مدار نیستید، بلکه فرایند مداری را پیشه خود ساختید.
یک رسانه، خبر قتل دانشجویی را به دست زورگیرها، منتشر میکند و منتظر خبرهای رسمی می شود. به این عمل رویداد مداری میگویند. اما یک رسانه فرایند مدار، به انتشار خبر صرف اکتفا نمیکند بلکه رویداد را ، دستمایه ای برای کنکاش عمیق پیرامون زورگیری قرار می دهد و طی یک گزارش خبری، دلایل، تعداد زورگیری در شهر طی ماههای مشخص و مقایسه با مدت مشابه در سالهای گذشته، زمینه های بروز این پدیده و .. را منتشر می کند.
خبرنگارانی که به صورت تخصصی بر روی یک حوزه تمرکز و فعالیت دارند، پس از مدتی، صاحبنظر پیرامون آن حوزه میشوند.